שרשור כתיבה – דמויות משנה

עלילה מורכבת מהצגת הדמות, הצגת הקונפליקט, הדרכים שאותן הדמות מנסה כדי לפתור אותו, ופתרון הקונפליקט. מאד מומלץ שהדמות תשתנה במהלך העלילה כתוצאה מפתרון הקונפליקט, כך שהיא תסיים את הסיפור בנקודה שונה מזו שבה היא התחילה.

למשל:

ילדה לא הספיקה להכין את שיעורי הבית שלה למחר בבוקר. אפשרות אחת היא לחרוש עד מאוחר. אפשרות שניה היא לא להכין כלום ולהתמודד עם התוצאות. אפשרות שלישית היא להכין חלק מהשיעורים. היא בוחרת באחת מהאופציות ואז מגלה שהיא מסוגלת לסיים את כל שיעורי הבית שלה בזמן (תחושת מסוגלות) או שהיא מחליטה לא לעשות כלום ומגלה שכלום לא קורה כתוצאה מזה (תחושת "העולם כולו הוא הבל") או שהיא מחליטה לעשות חלק ואז בחלק מהמקצועות היא מרגישה טובה יותר ובחלק לא. בכל מקרה – הסיפור יסתיים כשהיא תתמודד עם ההשלכות של מה שהיא בחרה לעשות.

(נחשו מה הקטנה עושה כרגע לידי).

ואפשר גם – בן לבית אציל מושלך למדבר ומגלה שהגורל שלו הוא להנהיג קבוצת נוודים להשתלט על מוקדי הכוח של המלוכה. נערה מגלה שהייעוד שלה הוא להלחם בערפדים, ומנסה לחיות חיים נורמלים תוך כדי. סכיזופרן צריך לבחור בין לקחת את התרופות שלו או להשאר בעולם בו הכל שמח (והחתול שלו מדבר).

כל זה נכון לגבי הגיבור/ה, אבל מה לגבי דמויות המשנה? אלה שצצות מדי פעם ועוזרות לגיבור/ה במסע?

ובכן, כמו שאמר פעם דריל גרגורי (אבל עוד הרבה סופרים אומרים את זה): כל אדם הוא הגיבור הראשי של הסיפור שלו. כך גם דמויות המשנה. זה שבחרנו דמות אחת להיות במרכז הסיפור שלנו, לא משנה.

דמויות המשנה צריכות לקבל עלילה משלהן, קונפליקט משלהן, ושינוי משלהן. אם עושים את זה טוב מקבלים את ווילו, אניה, ספייק, ובמידה מסוימת את טארה. אם תקחו כל אחת מהדמויות האלה תוכלו לכתוב סדרת "באפי" חדשה לגמרי מנקודת המבט שלהן. למשל – נערה מחליטה להתעסק עם קסם והופכת למכשפה רבת עוצמה.

או – שדה רבה עוצמה מאבדת את הכוחות שלה בגלל טעות, מתאהבת בבן אנוש ומחליטה להשאר אנושית. או – ערפד מרושע מתעמת עם כוח חזק ממנו ובעקבות זאת משנה לחלוטין את השקפת העולם שלו. או – נערה מתבודדת מתאהבת במכשפה, ולאחר מכן מוצאת בעצמה את הכוח לעזוב מערכת יחסים הרסנית.

אם עושים את זה רע מקבלים את יודה, צ'ואי, וכמעט כל דמות נשית בסרט אי פעם. החייזר העוצמתי ביותר בעולם מתאהבת בברוס וויליס ו… או – ארכיאולוגית מתאהבת באינדיאנה ג'ונס ו… או – נסיכה ממנהיגי המורדים מתאהבת במבריח נאה ו…

מבינות?

כאשר ניגשים לכתוב סיפור לא מספיק לחשוב על העלילה הראשית ועל מה שעובר על הגיבור/ה. חיוני לחשוב מה עובר על דמויות המשנה ולבדוק איך נראה הסיפור מנקודת המבט שלהן. אם הסיפור שלהן הוא "פגשתי מישהו והתאהבתי בו" ו/או "פגשתי מישהו ואז חטפו אותי" מבלי שהן משתנות, פותרות קונפליקטים וכו' – זה לא טוב. זה, למעשה, מאד מאד לא טוב. זה בסדר לכתוב סיפור שבו כל הקונפליקטים מתאחדים לפתרון אחד, אבל כל דמות צריכה להגיע לקונפליקט מנקודת מבט אחרת ולחפש פתרון שונה.

(סליחה על הדוגמה, אבל…)

תחשבו על קבוצת דיאנדי. כל אחת מהמשתתפות תציע דרך אחרת לפגוע בדרקון, ובסוף כל אחת תנסה משהו אחר, והחבורה כולה תשתפר כתוצאה מכך.

(אף דרקון לא נפגע במהלך שרשור זה!)

אחד הדברים שתפסו אותי בסרט "קוקו" הוא שיש שם חמישה (!) קווי עלילה נפרדים לחמש דמויות שונות, וכל אחת מהדמויות פותרת קונפליקט שונה, כל אחת מהן עוברת שינוי, וכל אחד מהקונפליקטים עוזר לפתרון הקונפליקט הסופי.

(וגם – זה סרט מקסים שמטפל באלצהיימר בצורה רגישה להפליא).

עצות!

  1. בזמן הכתיבה פשוט כתבו. אחרי שתסיימו את הכתיבה, בידקו האם לדמויות המשנה שלכן יש קונפליקטים מעניינים לפתור, האם הן משתנות, ואיך.
  2. אם אתן לא בטוחות, שאלו את עצמכן איך הסיפור היה נראה מנקודת מבטן של דמויות המשנה. לא חייבים לעבור על כולן, מספיק לדגום 2-3. אם הסיפור לא משתנה בכלל, אתן צריכות לתקן את הסיפור שלכן. השאלה הראשונה היא מאיפה דמות המשנה מתחילה את הסיפור, מה הקונפליקט שהיא צריכה לפתור, ואיך היא תנסה לפתור אותו. *היא לא חייבת להצליח*. היא כן חייבת לנסות.
  3. אם יש לכן המון דמויות משנה, ולאף אחת מהן אין קשת עלילתית משל עצמה, נסו לאחד! תתפלאו כמה דמויות משנה אפשר לאחד לדמות אחת (כולל בספרים שפורסמו כבר…). המורה החכם יכול להיות גם מושא האהבה הבלתי מושג וגם טייס הקרב הנועז. זה רק יעשיר את הדמות וייתן לה עוד פנים.

יאללה! לכתוב!

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: