שרשור כתיבה – שינוי נקודת מבט ובחירת קונפליקט

אני: יששש! מעט הערות מהעורכת (המושלמת)! אני מיד אשב לשכתב.

גם אני: מעט הערות, אבל אומג כמה שכתוב אני צריכה לעשות.

גם אני: אין לי כוח לשכתב.

גם אני: אה-הה! אני אדחיין על ידי כתיבה על כתיבה !

והפעם – שינוי נקודת מבט ובחירת קונפליקט.

 

כתבתי על בחירת קונפליקט כאן, וזה נראה כאילו יש לי מושג על מה אני מדברת, אבל לא באמת.

הנה הקטע: נורא נורא קשה למצוא את הקונפליקט האמיתי בסיפור, בייחוד אם כבר התחלתם לכתוב אותו, ואם נדמה לכם שהוא מעניין. לסיפור שהתפרסם הבוקר היתה גרסה מוקדמת שנכתבה מנקודת המבט של דמות אחרת. בסיפור המקורי הדמות (האחרת) מגיעה אל הסוכנות הזו, עושה את מה שדורשים ממנה, ואז מבינה שאין לה לאן ללכת, מבינה שהעתיד שלה חרא, ומתאבדת. זה היה סיפור מאד דרמטי, והעביר יפה את הנקודה של אין מוצא, אבל מצד שני – לא היה בו קונפליקט. בכלל. מההתחלה היה ברור שזה המוצא היחיד של הדמות מהחיים שלה. ואחרי שקיבלתי הערות מכל הבטאיסטיות, הבנתי שזו הבעיה. לא רציתי לוותר על העולם, ולא רציתי לוותר על המסר (רמז – זנות זה לא מבחירה והכל נורא בעולם הזה). אבל כן רציתי סיפור מעניין, ולכן התחלתי לעבור על הדמויות אחת אחת כדי למצוא את זו שכן יש לה איזשהו קונפליקט, רצוי פנימי וחיצוני.

אם זה נשמע שכלתני, זה באמת היה ככה. את החלק של לכתוב מהבטן כבר עשיתי, בגרסה הראשונה. עכשיו הגיע הזמן להשתמש במה שכבר יש כדי לבנות סיפור מעניין.

היו לי שלוש דמויות עיקריות: הבוס הגדול, שבחר את הדרך שלו הרבה לפני הסיפור, ולא התכוון לשנות כלום (ולכן לא קונפליקטבילי). הדמות הראשית מהסיפור המקורי, שהיא קורבן בכל מובן, ולא יכולתי לתת לה בחירה כי החיים שלה הובילו אותה לנקודה בה אין לה שום כוחות לשנות כלום.

מה שהשאיר בדיוק דמות אחת: ה middle woman. זו שמקשרת בין הדמות מהסיפור המקורי לבין הבוס הגדול, שבאמת יש לה השפעה על העולם, נמצאת באינטראקציה עם כולם, והכי חשוב – יש לה מספיק כוחות פנימיים על מנת לשנות משהו. משהו קטן (היה לי חשוב שהיא לא תתקן את כל העולם אלא רק פינה אחת זערורית), אבל משהו. הדמות מהסיפור המקורי מעירה את הדמות הנוכחית מהעולם שלה, מציבה לה מראה ומכריחה אותה להתמודד עם המצב שלה, הבוס הגדול מסרב להשתנות והתוצאה: הדמות הנוכחית צריכה להתמודד עם השינוי שנכפה עליה, עם הבוס ועם עצמה.

קונפליקט פנימי וחיצוני – יש!

עכשיו רק נשאר לשכתב הכל, לעשות עוד סבב בטא, לשלוח לעורך  לעריכה, והופס – יש סיפור.

עצות!

א. תמיד תמיד תמיד לחפש את נקודת החיכוך של הדמות עם העולם שסביבה. לא לוותר לעצמך רק כי נדמה לך שמצאת את הקונפליקט הנכון.

ב. לא לוותר על סיפור למען המסר. השניים יכולים לדור ביחד, רק צריך למצוא את הדרך הנכונה בה אחד לא יאפיל על השני.

ג. קונפליקט הוא כזה שבו יש כמה אפשרויות. אם יש מראש רק אפשרות אחת לדמות – זה לא קונפליקט. זה לא אומר שלא יכול לצאת סיפור מעניין, אבל זה לא קונפליקט.

ד. סמכו על הבטאיסטיות! אם הבטאיסטיות אומרות שמשהו לא עובד, הוא לא עובד.

שבו לכתוב!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: