כמה דברים לגבי הכנסת א/נשים מהמציאות לסיפורים

כמו רוב שרשורי הכתיבה, גם השרשור הזה התחיל כי היה לי דדליין לעמוד בו. אז הנה כל מה שיש לי להגיד על הכנסת א/נשים מהמציאות לסיפורים:

אל.

אל תעשו את זה. זה רעיון רע, ממש ממש רע. בני אדם הם דמויות לא אמינות, לא מציאותיות, והכי נורא – באופן קבוע יתעצבנו מאיך שתציגו אותם בסיפור. הדמויות שמבוססות על א/נשים שאני מחבבת מזכירות את המקור אבל רק בקווים גסים. הם לא העתקים של המקור. הדמויות הן איך ש*אני* תופסת את האנשים האלה. כשאני כותבת מושא אהבה, למשל, אני משתמשת בקווים שאני אוהבת אצל הבנזוג אבל ממלאת את הדמות בתוכן שונה. כשאני כותבת חברים קרובים (כמו אהוד או איריס) אני משתמשת בנימה, משפטים או תנועות גוף, אבל לא מעתיקה אותם לסיפור.

אנשים הם אנשים, והם מתקיימים במציאות. דמויות הן דמויות ומטרתן לשרוד (או לא) את הסיפור. הן צריכות להתאים לעולם בו הן מתנהלות ולהשתנות בהתאם למטרת הסיפור, לא להיות "כמו x אבל בבחורה".

בסופו של דבר חיוני לזכור שכל הדמויות שלנו הן בעצם פנים שונות שלנו. איך *אנחנו* מתמודדים עם המצב בסיפור. לא איך איריס ואהוד יתמודדו עם פלישת חייזרים.

עצות!

  1. שימו לב לאנשים מציאותיים. משפטים שהם אומרים, תנועות גוף מעניינות, תגובות שונות מאיך שהייתם מגיבים.
  2. בבואכם לכתוב דמות, השתמשו במה שראיתם, אבל אל תשכחו שזה רק תבלין. זו לא הדמות! הדמות צריכה להתקיים במרחב הסיפורי, לא במציאות.מה שהופך דמויות למציאותיות הוא לא הביסוס שלהן על אנשים אמתיים אלא ההתמודדות שלהן עם מה שקורה בסיפור. השארו נאמנים לדמויות ולסיפור שלכם.
  3. קריטי!! אם אתם מתכוונים להשתמש ממש באדם אמיתי, דברו איתו וקבלו את הסכמתו. *אל תכניסו אדם אמיתי לסיפור בלי הסכמה*. זה יגרום לכעס מיותר ויהרוס לכם את הסיפור.

(הפעם היחידה בה הכנסתי אנשים אמתיים לגמרי לסיפור שלי היתה ב"זהירות, שביר", שהתפרסם ב"היה יהיה 2017". שני האנשים נפטרו בשנים האחרונות, ובשני המקרים קיבלתי הסכמה של בני המשפחה טרם הכנסתם לסיפור).

שבו לכתוב!

להשאיר תגובה

