סקר כתיבה פורמי שלב א' – לכתוב טורטית!

לכבוד פורים פתחתי סקר מיוחד, ובאופן מוזר היה שיוויון בהצבעות. לכן היו שלושה שרשורי. זה הראשון – https://twitter.com/smallweed/status/840121661777104896 (פתוח לנטולות טוויטר).

בכל סיפור, מוזר והזוי ככל שיהא הקורא/ת צריכה נקודת משען. משהו שיחבר אותה לסיפור. זה קל כשכותבים בתוך עולם התוכן של הקוראת. למשל – בת נוער עם יותר מדי עומס בלימודים, גבר על סף גירושין שנאבק על תפקיד משמעותי בחיי ילדיו. הנערה שתקרא על הגבר הגרוש אולי תזדהה עם הילדים, והגבר שיקרא על הנערה אולי יזדהה עם תפקיד המורה, אבל עדיין יהיה להם משהו להזדהות איתו. ככל שמזירים את הסיטואציה (מלשון הזרה), כך קשה יותר למצוא נקודת הזדהות. רובוט בן אלפי שנים שמנסה לתקשר עם גלקסיה אחרת רחוק כל כך מהמקום שלנו עד שאנחנו עלולים לאבד את הקוראת לחלוטין. כאן נכנסים טריקים מלוכלכים שתפקידם לתת לקוראת נקודת משען. למשל, לתת לגלקסיה השניה אינטונציה של אמא דאגנית ושתלטנית. לתת לרובוט לקטר על בעיות תקשורת בגלל החברה בה הוא משתמש. להכניס חללית שמפריעה לשניהם באמצע השיחה עם שדר מפלנטה אחרת שאנחנו מזהים בתור כדוה"א. משהו, קטן ככל שיהא, שיאפשר לקוראת להרגיש שהוא חלק מהסיפור ולכן להמשיך לקרוא.

כבר הזכרתי שכתבתי סיפור עם טורטית בתור מקדמת של העלילה. היא פריט קטנטן שמופיע בתחילת הסיפור והדובר לא מזהה אותו, אבל הקוראת כן. ככל שהסיפור מתקדם והעולם נהיה זר, הטורטית משמשת בתור משהו ששומר את הקוראת מחובר לסיפור. את זה הוא כן מזהה, ולכן הסיפור ממשיך לעבוד עבורו. (לא רק בגלל הטורטית, גם בגלל מאפיינים אחרים, אבל הטורטית שם באופן מכוון מהסיבה הזאת).

אז מה עושים אם רוצים להכניס משהו מוכר כדי שקוראים יישארו בסיפור המתרחש בסביבה זרה?

שלב א': הסיפור צריך לעבוד גם בלי האלמנט הזה. כלומר, דמויות אמינות, עלילה מעניינת, קונפליקטים מתאימים וכו'. אין טעם לדחוף אלמנטים נוספים אם הסיפור לא עומד בזכות עצמו.

שלב ב': לבחור אלמנט שמתאים לסיפור. אם גמדאים באמצע פלישה למורדור ייתקלו בטורטית זה יהפוך את הסיפור למגוחך.

שלב ג': כמו כל דבר אחר, גם האלמנט הזה צריך לקדם את הסיפור, להעשיר את הדמויות ולהיות רלוונטי לעלילה. זה יכול להיות משני, אבל עדיין חייב להיות משמעותי. מה שלא משמעותי – צריך לעוף, חמוד ככל שיהא (יש על זה כלל נפלא, שמתישהו אדבר עליו).

שלב ד': להכניס את האלמנט במקום רלוונטי. אם טורטית מתגלגלת לחור באדמה שבו גר ההוביט בתחילת הסיפור היא אשכרה יכולה להשתלב בו. אין שום היגיון בטורטית שמופיעה בסוף, רגע לפני הטיפוס להר האבדון. האלמנט צריך להופיע מוקדם מספיק בסיפור כדי לתרום לו, ולא ברגע מכריע בלי שאף אחד ידע שהוא שם. ע"ע החרב של ג'יפסי דיינג'ר…

יאללה, אוזני טורטית לפורים ולשבת לכתוב!

Advertisements

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: