סקר כתיבה פורימי שלב ב: לכתוב עולם שונה משלנו

לכבוד פורים פתחתי סקר מיוחד, ובאופן מוזר היה שיוויון בהצבעות. לכן היו שלושה שרשורי. זה השני – https://twitter.com/smallweed/status/840139724304015361 (פתוח לנטולות טוויטר).

בתור קוראת ספרות ספקולטיבית נלהבת אני אוהבת לשוטט בעולמות משונים. בין אם מדובר בלונדון של מטה, היערות העתיקים של אנגליה, כפר ימיבינמי מוכה דבר, כוכב לכת שכולו עיר המוקדשת לניהול הקיסרות, או סתם חווה ובה מכוניות תבוניות. (ניקוד יחולק לעוקבות עפ"י יכולתן לזהות את הרפרנסים). ועם האהבה לקריאת העולמות המשונים והרחוקים התפתח בי זלזול עמוק כלפי מי שלא מצליח לכתוב עולם משונה אמין.

זו לא בעיה! אין שום סיבה שסיפורים ייפלו בגלל עולם לא אמין, בייחוד כי כ"כ קל לכתוב עולם שלם וקוהרנטי. סיפור עם דמויות טובות וחלילה מעניינת עדיין נופל בגלל עולם בעייתי, כי כותבים לא מבינים ש*העולם הוא חלק מהסיפור*. העלילה והדמויות מושפעות מהעולם בו הן חיות ולהתייחס לעולם כסתם קישוט רקע זו טעות שהורסת סיפור טוב.

עצות!

שלב א': הקדישו מחשבה לעולם *לפני התחלת הכתיבה*. זה הדבר היחיד שאני מתכננת לפני שאני מתחילה, בעיקר כי הוא לא דורש המון תכנון. מספיק רישום גס ראשוני. שלב טכנולוגי, מה יש, מה אין, מה הדמויות צריכות כדי שהסיפור שלהן יעמוד. בת כמעט-ארבעים שתסע לאפריקה תתגעגע לשוקולד שונה מבת עשר. וכן, אפריקה היא העולם שבו היא חיה בעוד שישראל היא העולם שבו היא גדלה, ושני הרקעים האלה צריכים לקבל תשומת לב. שניהם גם יעשירו את הדמות אם הם ייכתבו נכון.

שלב ב': תחקיר! לפני התחלת הסיפור! זו עצה בעייתית כי היא עלולה לגרום לכותבים לשקוע בתחקיר במקום לכתוב. לכן תחקרו *רק* מה שאתן צריכים לסצינה הראשונה שתכתבו. תחקיר קצר לפני כל סצינה כדי לוודא שאתם לא עושות טעויות גסות. את הדברים הקטנים אפשר יהיה להכניס בשכתוב. אבל שלא ייכתב פתאום סיפור שמתרחש באייטיז ובו לכל אדם יש סלולרי. את הפיצ'יפקעס כמו טורטית בכל מכולת אפשר להכניס מאוחר יותר.

שלב ג': לא לזנוח את העולם ככל שהסיפור מתקדם. בכל סיטואציה, קונפליקט, שינוי – העולם צריך להיות ברקע. זה לא אומר לתאר שוב ושוב את זלזלי העצים המשתרגים. זה אומר שאם בסצינה הראשונה כתבנו על זוג צעיר בת"א שיש לו כורסת איקאה, בהמשך כשאחד מהם מתיישב על הכורסה, היא צריכה לחרוק, או שהם ינסו לכבס אותה, או שהיא תשבר. וכן, כורסת איקאה היא חלק מהעולם שבו הדמויות שלנו פועלות, ואם הכנסנו אותה לסיפור צריך להתייחס אליה.

שלב ד' (ואחרון): להתייעץ עם אנשים שמבינים את הנושא עליו כותבים. אם החלטתם לכתוב על זוג תל אביבי שיוצא לבית קפה, ודאו ש"קפה תמר" עדיין פתוח לפני שאתם מוציאים אותם לשם.

ועכשיו! מסר לאומה! שבו לכתוב!

 

מודעות פרסומת

One response to this post.

  1. אני גם חושב שבניית עולם זה משהו שצריך להדגיש כי אני חושב שיותר מדי כותבים (וכותבים ברמה עולמית אפילו — אני מסתכל עלייך ג'.ק.) לא מקדישים לזה מספיק מחשבה וזה אחד הדברים שנוטים להישבר מוקדם יותר ולהרוס את הרגשת ההטמעה.

    הגב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: