שתיים משלוש – הווה

ההסכם שנחתם גרוע. עכשיו, במסורת רבת הימים של אסימוב, אספר לכם למה.

שכר

בואו נוריד את זה מהפרק – לא נלחמנו על העלאת שכר משמעותית, והתוצאה היא שאין שום העלאה משמעותית בשכר של רוב הרופאים. למעשה, השכר של חלק מהרופאים (כולל שלי) הולך לרדת. השינויים בשכר המוצגים לציבור כהעלאה אדירה נובעים מהעברת כסף בין שני סעיפים תקציבים – מתוספת שלא נכנסה לשכר הבסיס אל שכר הבסיס. הסכום הוא 100 ש"ח לחודש, כאשר במשך חמש שנים הוא גדל ב-100 ש"ח כל שנה. משמעותי מאד. זה עוד 30 ש"ח בחודש לפנסיה כל שנה, עד למקסימום של 150 ש"ח.

שכר בסיס של רופא הוא 4000 ש"ח. בעוד חמש שנים הוא יגדל ל-4500 ש"ח. זה מאד מאד משמעותי. כשמתעלמים מהעובדה ששכר בסיס של 4000 ש"ח הוא ביזוי של מערכת הבריאות ושל הרופאים (כן! אני יודעת שגם מורים מרוויחים ככה! זה עדיין ביזיון).

כל שאר התוספות המוצגות לציבור דומות – העברה של כמה מאות שקלים מהתוספת (תוספת מקצוע במצוקה, תוספת פריפריה וכו') לשכר הבסיס. כאמור, השורה התחתונה של המשכורת לא תשתנה. במקרה הספציפי שלי היא עלולה אפילו לרדת מכיוון שעל פי ההסכם החדש אני לא זכאית יותר לחלק מהתוספות.

הדבר הטוב הוא הצמדה למדד. למשך חמש שנים. ההסכם חתום לעשר שנים. מישהו רואה את הבעייתיות כאן?

ושוב – זה שדופקים את כולם (כי לאף אחד המשכורת לא צמודה למדד) לא אומר שזה בסדר.

תקנים

בתחילת השביתה הסתדרות הרופאים הודיעה לכל מי שהיה מעוניין להקשיב כי במערכת הבריאות חסרים למעלה מ-5000 תקנים לרופאים. על פי ההסכם החדש יוקצו 1000 (אלף. זה פחות מחמשת אלפים) תקנים למומחים ולמתמחים לעשר השנים הקרובות, בלי יכולת להכריז על סכסוך עבודה או לשבות מסיבה שקשורה לתקנים.

חשוב לציין כי אמור לקום בית חולים חדש באשדוד וכי עם הקמת בית הספר לרפואה בצפת, גם בית החולים רבקה זיו אמור למשוך אליו עוד מתמחים ומומחים. כל התקנים האלה כלולים ב-1000 התקנים.

תורנויות

מוסכם על כל המעורבים ש-6 תורנויות בחודש הן די והותר. מנגנון האכיפה הוא ועדה שאמורה להתכנס אחת לחצי שנה ולבדוק האם התורנויות אכן יורדות מתחת ל-6 בחודש.  נטולת סמכויות אכיפה, כמובן.

הדרך המומלצת על פי ההסכם להפחתת התורנויות היא לחייב רופאים שסיימו את ההתמחות לעשות תורנויות. זה דומה לחיוב קצינים לעשות מטבחים. כלומר – זה אכן יפחית את העומס אבל יגרום בו-זמנית להתמרמרות עצומה וסביר שהטובים מבין המומחים ינטשו כי ראבק, ארבע-חמש שנים שבהן לא רואים את הבית אמורות להסתיים אחרי ארבע-חמש שנים. מה גם שעל פי תנאי ההסכם מנהל מחלקה יכול לבקש ממנהל בית החולים שהמתמחים שלו יעשו יותר משש תורנויות בחודש, ואף לקבל אישור לכך.

שעון נוכחות

כביכול – רעיון מצוין. הגיע הזמן שישלמו משכורת על פי מה שהאדם עושה, לא?

אז זהו. שלא.

קודם כל, מוסכם על כולם ששבוע העבודה הוא בן 5 ימים, 8 שעות ביום. על פי מה שלמדתי בכתה ג' זה אמור לצאת 40 שעות שבועיות, אבל אם עובדים פחות מ- 41.5 שעות בשבוע מורידים מהמשכורת שעה וחצי. כן. ממש כך. משכורת מלאה תינתן רק למי שיעבוד 41.5 שעות בשבוע.

אם עובדים ימי שישי אפשר לעבוד עד 5 שעות ביום זה. כל שעה מעבר לזה לא נספרת כשעה נוספת אלא מאפשרת לקחת יום חופש בשבוע שלאחר מכן. מכיוון שלכולם ברור שאף אחד לא יעבוד 13 שעות ביום שישי, ההפרש בין השעות שכן "נעבדו" לבין השעות שלא "נעבדו" יורד מהמשכורת. כלומר, אדם שעבד 8 שעות ביום שישי, וכביכול נמצא בעודף של 3 שעות, יכול לקחת יום חופש בשבוע שלאחר מכן, אבל יורידו לו מהמשכורת 5 שעות (ההפרש בין 3 ל-8). אי אפשר לצבור את השעות האלה, כמובן (אחרת הסעיף הזה עוד היה עלול להיות הוגן).

הלאה.

נניח שאני רוצה לעבוד 41.5 שעות שבועיות כי אני רוצה לקבל את המשכורת שלי. אני חייבת לעשות את ה-1.5 שעות ברצף, אחרת הן לא נספרות לשעות העבודה. כלומר, אין לי אפשרות לעבוד כל יום רבע שעה נוספת כדי להגיע לאותן שעות שנדרשות ממני כדי לקבל את המשכורת שאני אמורה לקבל. רק שעה וחצי רצופה.

הלאה.

נניח שעבדתי את מלוא 41.5 השעות הנדרשות ממני, והמשכתי לעבוד כי העבודה אף פעם לא נגמרת. האם ישלמו לי שעות נוספות? לא. השעה הראשונה לא נספרת כשעה נוספת. חצי השעה שלאחריה נספרת לימי השתלמות (מתמחה יכול לקבל עד 3 בשנה, אין אפשרות לצבור, אין אפשרות לעלות מעבר ל-3). רק אחרי שעה וחצי נוספות מתחילים לשלם על פי ערכה של שעה נוספת.

בכל חברות ההייטק וחברות התרופות למינהן מניחים שהעובדים לוקחים איתם עבודה הביתה, עובדים בשבתות וקורעים את התחת בחגים, לפיכך מנגנון השכר מכיל פיצוי מובנה על העבודה מהבית. אין דבר כזה בדיווח הנוכחות כרגע. מה שלא עושים בין כותלי בית החולים – לא נספר. כלומר – קריאת מאמרים, הכנת מערכי שיעור (רוב הרופאים הבכירים גם מלמדים סטודנטים), כתיבת מאמרים, מענה טלפוני למטופלים לחוצים, מענה טלפוני למתמחים לחוצים, מענה טלפוני למנהלי מחלקות לחוצים שלא מצליחים להסתדר עם השעות הנוספות – כל אלה לא נספרים, לא נחשבים, לא מקבלים פיצוי.

כן, גם לעובדים סוציאליים לא סופרים את השעות שהם עובדים מהבית. כבר אמרתי שזה שדופקים גם אחרים לא הופך את זה לצודק.

צחוקים ושיגועים

שלא תגידו שאין לאנשים שחתמו על ההסכם חוש הומור. סעיף 25 למשל, חביב עלי במיוחד.

"מוסכם כי רופאים תורנים יהיו זכאים להשתלב במערך ההסעות של האחיות הקיים בבית החולים וזאת לצורך הגעה לבית החולים, וחזרה ממנו." זאת מבלי לציין כי הסעות האחיות יוצאות חמש שעות לאחר שעת סיום התורנות או שלוש שעות לפניה. כלומר, רופא מתמחה יכול לבחור בין נטישת המחלקה שלוש שעות מוקדם יותר (ואז אין מי שיחליף אותו) או חמש שעות מאוחר יותר (ועל זה לא משלמים לו שעות נוספות כי אין כפל תשלום). או לנהוג הביתה, כמו שכולנו רוצים שיקרה אחרי 26 שעות עבודה רצופות.

או, סעיף 29.5 שמגיע אחרי פירוט האפליקציה שתותקן בטלפונים סלולרים של הרופאים על מנת לעקוב אחרי מעשיהם, ואומר "אין באמור בסעיף זה כדי לחייב את המעסיק לספק מכשיר טלפון נייד לרופא". שלא תחשבו שתצליחו לקבל משהו מהאוצר בזדון! חמדנים כולכם.

רוצים לקרוא עוד?

הסכם_קיבוצי_רופאים_עדכני (פידיאף)

מורה נבוכים להסכם החדש (גם כן פידיאף)

אז זהו. המתמחים מתפטרים כי יש גבול לכל שטות. המומחים – חלקם מתפטרים וחלקים לא, תלוי באפשרויות שיש להם. אני לא בין המתפטרים מסיבות אישיות. בכל מקרה, אלא אם ההסכם ייפתח מחדש על ידי שני הצדדים אי אפשר לשנות אותו, ולפיכך אנחנו תקועים איתו עד לינואר 2020. בינתיים הפרקליטות הספיקה להגיש שקרכלשהו נגד המתמחים ולהדחות (אפילו בעיתון הבית של ראש הממשלה).

ברור לי שהסתדרות הרופאים לא חתמה עליו מרוע לב או מאטימות. ברור לי שזה ההסכם הטוב ביותר שהצליחו להשיג תחת התנאים הנוכחיים. השאלה היא האם היה צריך לחתום עליו. אולי היה נכון יותר לשבור את הכלים ולצאת לשביתה כוללת למרות הסיכון שבית הדין לעבודה היה מוציא צווי ריתוק. אולי היה נכון יותר להפסיק את כל המאבק ולחזור הביתה.

הנה מה שאני בטוחה בו – הטובים שביננו יצאו מהמערכת בשנים הקרובות בקצב מהיר יותר ממה שהיה עד היום. הבינוניים יצאו אחריהם. מי שישאר הם אלה שלא היתה להם ברירה, ואלו הרופאים שיטפלו בי כשאזדקן.

אותי זה מחריד.

מודעות פרסומת

48 responses to this post.

  1. פוסט עצוב ונפלא. תודה.

    להגיב

  2. סוף סוף מישהו עושה סדר ואפשר להבין מה קורה כאן ולמה אתם עדיין מתפטרים. תודה.

    להגיב

  3. Posted by הדס on ספטמבר 2, 2011 at 3:09 pm

    בהצלחה! אתם יכולים להתנחם בכך שלפחות אתכם צריכים ברמה כזו שאי אפשר להסתדר בלעדיכם (נחמה פורתא, אני יודעת).

    להגיב

  4. בהיר ומובן וחשוב מאוד. תודה על ההסבר, מעבירה הלאה.

    להגיב

  5. המחאה של המתמחים נשמעה לי מוצדקת עוד מהיום הראשון ובאמת כואב הלב שזה ההסכם שנחתם בסוף. הניסיון להציג את הרופאים כמי ש"רק" צריכים "לטחון" כמה שנים (והרבה מאוד, אם סופרים את שנות הלימודים וההתמחות יחד) כדי לעשות אח"כ קופה בקליניקה הפרטית חוטא לכל כך הרבה מכם. מעטות כל כך הן ההתמחויות שאפשר בכלל לעשות בהן הרבה כסף בקליניקה פרטית, וזו אפילו לא הנקודה. הנקודה היא בדיוק כמו שכתבת, שהאנשים הטובים ינטשו. ומהר. ובצדק. אפילו כבר לא יישארו אמהות פולניות שיירצו שהילד שלהן יהיה רופא.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 9:56 pm

      נכון! בדיוק! הבעיה היא שזו לא רק המחאה של המתמחים, ההסכם הזה בעייתי גם למומחים בפנימית, ילדים ומשפחה, למשל, שאין להם קליניקות פרטיות (מישהו באמת חושב שאפשר לעשות מליונים מלראות ילדים בקופ"ח?).

      להגיב

  6. Posted by שרון חלבה-עמיר on ספטמבר 2, 2011 at 4:35 pm

    עצוב, מתסכל, מכעיס ומקומם. ואני אומרת זאת בתור אחת שיודעת מניסיון אישי כמה קשה היא עבודת הרופאים. ולא, אני לא חושבת שהמחאה וההפגנה מחר יסייעו… לצערי אנשי מעמד הביניים ימשיכו לשאת בעול ואו יברחו מפה ASAP, העיקר שרני רהב יפרסם סרטונים הזויים ביוטיוב על הצורך לברך יומיום את הטייקונים ושאנשי האוצר יקבלו יופי של משרות בחברות הפרטיות. כנחמת טיפשים אציין שאנשי אקדמיה טובים וחרוצים שעובדים במכללות, מפוטרים מדי שנה בשנה כדי שלא יישמרו להן שום זכויות, שלא לדבר על כך שבשביל להתקיים עליהם להחזיק לפחות 2 משרות. מצד שני, בעיניי עדיין עדיף פי כמה וכמה להיות רופא מבנקאי, ברוקר או יחצ"ן.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 10:01 pm

      המצב של הסגל הזוטר באקדמיה הוא אכן מחפיר. מסכימה לגמרי, והזדעזעתי כאשר גיליתי על הפיטורים ההמוניים.

      להגיב

  7. כואב לי להסכים איתך. כתבתי על זה רבות בבלוג שלי ואין שינוי. הדוקטור ליאוניד החביב אינו בעל יכולת מו"מ בסיסית, וזו הטעות שלכם כמתמחים. הייתם צריכים להתנהל כארגון עצמאי. עשיתם את הדבר הנכון היחיד וזה להתפטר. אני מקווה כי תמצאו עבודה טובה יותר בחו"ל, למרות שאני אסבול מכך באופן ישיר. אל תשכחו כי אין בית משפט בעולם שיכול לבטל מכתב התפטרות מרצון. אי אפשר לחייב אתכם לעבוד כאשר אתם לא חלק מהמערכת. ואם זה יקרה ואתם תגיעו לבתי החולים אבל תסרבו למשמרות ותסרבו לעבוד, מה יקרה בדיוק? יפטרו אתכם?! . תמשיכו לעמוד על שלכם ורק ככה תנצחו. אחרון, הדרישות שלכם מועטות מדי. תפסיקו להתנהל ברציונל מול האוצר. אולי תצליחי להעביר קצת מהדברים שלי לנציגים שלכם

    ‪http://wp.me/p16Fkg-PB‬

    להגיב

  8. Posted by אלברטו on ספטמבר 2, 2011 at 5:51 pm

    טקסט מתנשא ומקומם.
    למה את חושבת שמגיע לכם יותר מלעובדים סוציאלים, שוטרים ומורים? בגלל שקיבלתם פסיכומטרי 780?
    נו באמת.
    וחוץ מזה, אם את רוצה לעזוב – תעזבי. נתב"ג פתוח, להתראות. את לא מאיימת על אף אחד. גם ככה נדחים כל שנה מאות מועמדים ראויים.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 10:08 pm

      אני מבינה שלא קראת את הפוסט שבו חזרתי ואמרתי שזה לא בסדר, ושהשכר שמשלמים למורים הוא ביזיון.

      להגיב

    • Posted by דניאל ר on ספטמבר 2, 2011 at 10:12 pm

      נקודה טובה.
      כנ"ל נערי האוצר, חברי הכנסת, עובדי בנק ישראל, שרי הממשלה וראש הממשלה.
      אם נסגור על שכר אחיד לכולם – אני בעד, לא משנה לי כמה זה.

      ואגב, כולנו בדיוק אותו דבר: גם המרים חושבים שמגיע להם יותר ממה שמרוויחים המורים, והעובדים הסוציאלים חושבים שמגיע להם יותר ממה שעובדים סוציאלים מרוויחים. אז למה זה התנשאות לחשוב בדיוק כמותם?

      להגיב

    • תן לי להגיד שבתור עו'ס, אני מזדהה לחלוטין עם הכותבת. אנחנו כולנו ביחד בזה, ואל תשלח אותה לחול. אני אלך איתה ויחד איתנו יבואו עוד עשרות אלפים, כמו שכל כך הרבה מילדי הפלסטינים כבר השתקעו בחול ככה כולנו נלך…
      אולי אז מישהו יתעורר לחשוב למה נבחר החלילן מהמלין בתור רה'מ.

      להגיב

  9. Posted by תמר א on ספטמבר 2, 2011 at 5:51 pm

    סליחה אבל היום אין רפואה ציבורית בישראל. הרפואה הציבורית מתה. אבא שלי חולה סרטן וכל מומחי הרפואה הציבורית אמרו לו שדינו מוות. ברגע שההורים שלי הסכימו לשלם ואמרו את המילה פרטי פתאום יש מה לעשות. מערכת הרפואה בישראל היא מערכת תאבת בצע ומושחתת. צר לי לומר את זה אבל אם אין בידך פרוטה כנראה שדינך למות. את לא אשמה בזה. אבל צריך לבדוק לאן הולכים הכספים מהרפואה הפרטית הזו ואולי תתחילו להפנות את הטענות שלכם לרופאים הבכירים ולהנהלות שלכם. אני בעד להטיב את התנאים של המתמחים אבל מצד שני שמעתי את אחד מהמתמחים מבקש חמישים שקל לשעה מדי בתום הלימודים !!! עם כל הכבוד אבא שלי אחרי 30 שנה במקצוע שלו לא מגיע לסכומים כאלה והוא עובד בעבודה מסכנת חיים. רופאים בכירים יכולים להרוויח עשרות אלפי שקלים מביצוע פרוצדורות פרטיות. ורופא נמצא בין אחד מעשרת המקצועות הרווחיים ביותר בישראל. הייטקיסט אולי מרוויח בהתחלה יותר מרופא, אבל גם מפטרים אותו בגיל 45. אם אתה רופא טוב אתה יכול לייעץ ולהיות רופא מומחה ולהרוויח עשרות אלפי שקלים גם בגיל שישים. אני מבינה שיש טענות והן מוצדקות בחלקן. אבל למה לא הולכים לפריפריה שם כן העלו את השכר למתמחים? למה רוצים לעבוד במרכז? זה צדק חברתי בעיניכם? ומה עם כל החולים שיגרם להם נזק בגלל הדרישה לחמישים שקל לשעה? קצת רחמנות! הטיפול באבא שלי התעכב בגלל השביתות האלה. אני מבינה את זכותכם לשבות ולמחות אבל תחשבו גם על החולים ובני המשפחות שכלואים בידיכם. רפואה זה לא הייטק ומי שהולך לרפואה צריך ללכת גם מתחושה של שליחות אישית. אני לא הלכתי לרפואה כי לא סמכתי על עצמי שיש לי את מה שצריך כדי להיות רופאה ואני מתפרנסת בדוחק במשכורת של הרבה פחות מרופא כמי שעובדת בתחום התקשורת (וכן אני מבינה שאני עובדת פחות קשה מרופא אני לא משווה את עצמי חלילה). אף אחד לא אמר שמקצוע הרפואה זה מקצוע קל, להיפך אין ספק שזה אחד המקצועות הקשים ביותר שיש וכל אחד צריך לחשוב פעמיים אם הוא רוצה לעסוק בו. אני מבכה את עתיד הרפואה הציבורית וחוששת ממנה. כי למיליון שיבואו מחר להפגנה לא יהיה כבר כסף לשלם על רפואה פרטית כמו להוריהם ואז באמת דיננו נחרץ. אבוי ומר לה למדינה הזו שאלו הם פני הרפואה שלה.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 10:11 pm

      אני מצטערת לשמוע על אביך, ומקווה שמצבו ישתפר.
      לא נכנסתי לדרישות המתמחים, כפי שבוודאי שמת לב. בסך הכל ניתחתי את ההסכם.

      להגיב

      • Posted by תמר א on ספטמבר 3, 2011 at 8:53 am

        האם אני צריכה להבין מהתגובה שלך שאת לא מסכימה עם כל דרישות המתמחים? אשמח לקרוא את דעתך כרופאה.

        להגיב

        • Posted by אלודאה on ספטמבר 3, 2011 at 6:00 pm

          אני חושבת שזו טעות להכניס את כל העוסקים במקצוע לסל אחד. הדרישה של מתמחים במקצועות מצוקה במרכז הארץ (עוד תקנים ממש ממש עכשיו כי הם נופלים מהרגליים) שונה מהדרישה של מתמחים בפריפריה (מציאת דרכים להביא עוד אנשים אליהם, כי גם הם נופלים מהרגליים, ממש ממש עכשיו).
          אני בעיקר רוצה שמי שיושב מהצד השני של השולחן יהיה הוגן ולא יצא מנקודת ההנחה שכל חלאות העולם (עוס"ים, שוטרים, מורים, רופאים) באים כדי לסדר את מדינת ישראל התמימה והטובה, שזו ההרגשה שעולה מקריאת ההסכם החתום.

          להגיב

          • זה היחס של פקידי האוצר. אם את רוצה להתעצבן ממש, הנה ראיון עם משה בר סימן טוב, שהיה אחראי על ההסכם מצד האוצר: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000678244

            יש לציין שהדרג שלו באוצר זוכה למשכורת של כ־35 אלף ש"ח בחודש (להערכתי, בגלל הוותק שלו הוא בחוזה אישי. אפשר לבדוק בדיוק בדו"ח הממונה על השכר, אלא שהאתר של הממונה אינו עובד כרגע), כמעט פי שניים מהשכר שהוא טוען שמתמחה מקבל (נעזוב שמתמחה מקבל פחות מזה, ושלעומת שכרו של בר סימן טוב, חלק ניכר מכך אינו מחושב לזכויות סוציאליות)

            להגיב

            • Posted by אלודאה on ספטמבר 4, 2011 at 9:15 pm

              ראיתי את הכתבה ההיא. אני רוצה לחשוב שאני אדם טוב מכדי לרדת לאותה רמה כמוהו.

              להגיב

    • Posted by נויצ' on ספטמבר 4, 2011 at 8:17 pm

      הי תמר,

      אני חושבת שלרוב הרופאים מאוד אכפת מהרפואה הציבורית, והם באמת רוצים לשפר אותה. קשה לי להאמין שמישהו ילך ללמוד את הלימודים התובעניים האלו, יעבור סטאז' ויעבור התמחות רק בשביל הסיכוי, שעוד 20 שנות ותק, הוא יפתח קליניקה פרטית. זה לגמרי לא שווה את זה. לדעתי מדובר באנשים שעושים את זה מתוך רצון כנה לעזור.
      מאחר וההקרבה היא כל כך גדולה, אני מקווה שהשכר ההתחלתי שלהם יהיה יותר מ-50 שקלים לשעה. 50 שקלים לשעה זה לא שכר מאוד גבוה. זה שכר יותר נמוך ממה שסטודנט בסמסטר שני ללימודיו יכול להרוויח, ושכר שלא מייצג את כמות ההשקעה בעבודה: תורנויות של יותר מיום, כל הזמן הזה הרחק מהמשפחה, ילדים שגדלים בלי להכיר את אמא וכל זה כשתמיד צריך (והרוב גם מקיימים) להיות אדיב וסימפטי ואכפתי ולספק הסברים ולהרגיע חולים וקרובים.

      וקצת מאסתי לשמוע את "לכו לפריפריה". לגור בפריפריה עולה כסף, חביבתי. אולי הדיור זול, אבל כשנוסעים לבקר את המשפחה, הדלק יקר. כשרוצים לנסוע לקולנוע, הדלק יקר וצריך לשלם לבייביסיטר על עוד שעה ומשהו של שהות בדרכים. כשרוצים כל דבר, כל דבר, צריך לנסוע. זה יקר ולא נוח, ועד שהמדינה שלנו לא תשפר משמעותית את התחבורה הציבורית בכל הארץ, לא יהיה אפשר לגור בפריפריה בנוחות. זה לא הוגן, זה עצוב, זה מחורבן, אבל כמו שכר המורים, זה לא קשור לדרישות המתמחים.

      להגיב

  10. כל כך מכעיס, היחס של ה"מדינה" (קרי פקידי האוצר) לעובדים שלה בכלל, ולרופאים בפרט.

    כבר כתבתי לך כאן בעבר שאתם חייבים לגייס גם את הפקולטות לרפואה – מהסטודנטים שיסרבו ללמוד ועד המרצים שיסרבו ללמד, מהדיקנים שיעצרו תקציבים ועד המזכירות שיסרבו לרשום תלמידים חדשים.
    באופן פרדוקסלי, במדינה שלנו רק כשהכל ייעצר, דברים יזוזו.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 10:15 pm

      יש סטאז'רים שחתמו שהם לא מתכוונים להתחיל התמחות. לגבי הסטודנטים – המחזור הקרוב של הסטאז' מתחיל… אה… בפברואר אם אני לא טועה, כך שיש עוד די הרבה זמן עד אז. מה שכן – יש נוכחות משמעותית של סטאז'רים וסטודנטים בהפגנות.

      להגיב

  11. Posted by דנה on ספטמבר 2, 2011 at 11:14 pm

    תודה רבה על הניתוח החשוב. אני לא מסוגלת להבין את הביקורת, הרי ברגע האמת כולם רוצים שיטפלו בהם רופאים טובים וברור לכולם שללא שכר הולם ותנאים הולמים אלו לא ישארו במערכת הציבורית. מי שחושב שמערכת פרטית היא הפיתרון שיתכבד ויראה את המצב המזעזע בארה"ב.

    ותמר- ממתי 50 שח לשעה הוא שכר גבוה??? הצלת חיי אדם לא שווה יותר מחמישים שקלים? אדם מבריק שהתקבל ללימודים מהקשים ביותר שיש, ולמד שבע שנים לא ראוי להרוויח חמישים ש"ח לשעה? 50 שקל להזכירך במדינת ישראל לא מממנים 6 קוטג'ים! ובכלל, לא על כך נסב המאבק- את מוזמנת לקרוא שוב את הפוסט מתחילתו.
    ולא, אני לא רופאה. גם אני דוקטור למדעי החברה שמפוטרת כל שנה כי המערכת הציבורית בישראל לא מייצרת מספיק משרות וכותצאה מכך אני מרוויחה כפרופסורית סכום נמוך ממה שהרווחתי בחו"ל כסטודנטית. ההבדל היחיד הוא שאז עוד הייתה לי תקווה אבל זו נמוגה כעשן ביום בו החלטתי לשוב לארץ. ולא, אל תקראו לי לחזור לשם ואל תקראו לרופאים להגר. אנחנו בארץ משום שאנחנו רוצים לחיות פה אבל אנחנו צריכים להיאבק על מנת שכולנו נוכל לחיות פה בכבוד- במדינה שיש בה מערכת בריאות נורמלית, ומערכת חינוך טובה, וגם עובדים סוציאלים ושוטרים ועו"ד וכבאים בשירות המדינה (כל אלו נאבקו בשנה האחרונה לשיפור עוולות במערכות קורסות ומיובשות מתקציב בשל מדינייות ברורה של משרד האוצר להפריט ולהעביר הכל לידיים פרטיות).
    מזל שיש תקציב למשרד הדתות שתקציבם גבוה משל משרד הבריאות (כנראה בשל קשרים בחלונות הגבוהים).
    ניפגש מחר בהפגנה!

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 2, 2011 at 11:19 pm

      באמת? גם בדרג הגבוה מפטרים כל קיץ? הייתי בטוחה שזה רק לסגל הזוטר. זה מצב מחפיר.

      להגיב

  12. Posted by warlordkittens on ספטמבר 3, 2011 at 6:54 am

    כידוע, שני שליש מהמורים בישראל פורשים עקב שחיקה אחרי שנתיים. אני מניחה שזו הדרך של הממשלה לומר לרופאים "בקרוב אצלכם".

    להגיב

  13. Posted by נויצ' on ספטמבר 3, 2011 at 9:25 am

    תודה על ההסבר המאוד לא נעים לקריאה הזה. מישהו היה צריך לכתוב את זה בשפה פשוטה שמתאימה לפרסום מאסיבי (וכמובן שזה הולך לשם).
    עצוב לי ונבוך לי לקרוא את זה.
    עצוב לי כי רבאק, מישהו, שמקדיש כל כך הרבה שנים מהחיים שלו על מנת לעסוק במקצוע שעוזר לאחרים, ראוי ליותר מזה. להרבה יותר מזה (גם מורים, וכמו שאמרת בצדק – זה שדופקים מגזר אחד לא אומר שצריך לדפוק מגזר אחר).
    נבוך לי כי זו המדינה שאנחנו חיים בה והממשלה הזו, בינתיים, מייצגת גם אותי. אני לא רוצה להיות מיוצגת ע"י ממשלה כזו.

    להגיב

  14. כל הכבוד על המאמר. כולנו הבנו שמשהו כאן מסריח, אבל איכשהו תמיד דאגו שלא נבין למה. תודה רבה על כל ההבהרות (=
    ובהצלחה, המון בהצלחה במאבק! היום צועדים גם בשבילכם!

    להגיב

  15. Posted by נועה ו on ספטמבר 3, 2011 at 6:09 pm

    רק הערה קטנה לגבי שעות עבודה – 8 שעות ליום, זה אם עובדים 6 ימים. אם עובדים 5 – משרה מלאה היא 9 שעות ביום, היינו 45 שעות שבועיות. מזה מנכים 1/2 שעה על אוכל ברוב המקומות, כך שמשלמים על 42.5 שעות שבועיות.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on ספטמבר 3, 2011 at 6:13 pm

      שעות העבודה זהו ציטוט של ההסכם. את מוזמנת לראות את ההסכם המלא (או את התקציר…) המצורפים בתחתית הפוסט.

      להגיב

  16. הי
    תוספת קצרה בנושא רופאי משפחה אשר זכו להטבה מדהימה!
    רופאי המשפחה יהיו זכאים להקדיש לכל מטופל 12 דקות!!! במקום 10 דקות עד היום אבל הם מתחיבים לקבל את המטופלים כולם תוך 48 שעות. מישהו רואה כאן בעיה? (איך?)
    כמובן גם הם ידפקו שעון אבל לא יקבלו כל תשלום על שעות נוספות (שכל אחד נשאר אם רוצה לתת מענה תוך 48 שעות)
    שבוע העבודה שלהם גדל ואינו קטן והתוספת לשכר היא כמו בבית חולים.
    רופא משפחה אמור להיות זמין בטלפון למטופלים וכן בדואר אלקטרוני וכן לבצע ביקורי בית. כל זה מתי?
    לרופא משפחה אין פרקטיקה פרטית…. הוא כמו לחם. כולם צריכים לאכול משהו מבצק שמרים (לחם, פיתה, לחמניה) על זה לא מוכנים לשלם פי 500
    רופא משפחה הוא השער למערכת הבריאות והוא האדם הראשון שאתה פוגש עם בעיה רפואית. 40% מכלל המיפגשים ברפואה בשנה נערכים ברפואת משפחה (50% בשאר המקצועיות ו10% בבית חולים)
    המחקרים מראים כי רפואת המשפחה טובה היא הבסיס לאורך חיים של הציבור. בארצות שבהם רפואת משפחה גרועה, ארצות הברית, משך החיים הממוצע הוא נמוך באופן משמעותי מאשר במדינת ישראל. ככל הנראה אנחנו כבני אדם אינם רווחיים מספיק לאוצר, למדינה כדאי שאחר יציאה לפנסיה נמות כי יש עלינו רק הוצאות. אולי זו הדרך לחסוך בעלויות באופן ישיר, לשלם פחות לרופאים וגם באופן עקיף?
    בברכה
    מרגלית

    להגיב

  17. […] לקרוא את הניתוח שלי של ההסכם אפשר למצוא אותו כאן. ותודה לקני על העריכה המשובחה, כרגיל. Share […]

    להגיב

  18. ההסכם הזה הוא אחיזת עיניים. מאיפה יבואו 1000 רופאים חדשים שיסכימו למלא תקנים שהתשלום עבורם הוא מתחת ל-25 ש"ח לשעה ? איך אפשר לעשות 6 תורניות בחודש ולהתקיים בכבוד? עשינו 8 ו10 כי הכריחו אותנו אבל עשינו גם 12 ו-14 כי צריך היה להתפרנס – מעל 100 שעות עבודה בשבוע !!!!!!!!! (וכל זה בשביל 14,000 שלא נכנס לחישוב הפנסיה)

    הנה, אנחנו ברחנו. אחרי שנתנו את כל הנשמה והחיים למערכת במשך 14 שנה.
    אחרי 35 יום מילואים רצופים וללא תורניות – קיבלנו משכורת של 4500 ש"ח. הפקידה בבית החולים (חרדית – ילדיה וגם היא לא תורמים למאמץ הכללי במדינה) גיחכה עלינו וגם סירבה לאפשר חניה חינם בבית החולים, למותר לציין שהיא ועובדי קופ"ח האחרים חונים בחינם את מכוניותיהם החדשות שאני לא יכולתי לאפשר לעצמי. הם גם סוגרים את הבסטה ב-4 אחה"צ ולא עובדים בימי שישי. אני בקושי ב-7 ביום רגיל, אחרי תורנות – אולי ב-11 נשתחרר מהמחלקה : אבל אז אני לימדתי סטודנטים עד 2 בצהריים, קפיצה מהירה הביתה ושוב חזרה למרפאה – כי קופ"ח מחיבת אותי לעבוד שם וחצמזה שזה שירות למטופלים שלי שלא יצטרכו לשלם פרטי. לא רוצה פרטי – זה יותר מדי בעיות.
    אז אנחנו בגולה, מתגעגעים אבל מרויחים פי 40 יותר – לא רק בכסף, גם ביחס מהסביבה. מקדישים לכל מטופל חצי שעה ויותר, ללא תורניות לילה. מלמדים סטודנטים, עושים מחקר וחיים חיי משפחה נורמלים. אף חולה לא מרביץ, יורק, דוקר אותי במברג, אני לא צריך לעשות את עבודת האחיות, לא צריך לריב עם אנשים שנדחפים למיון. וכן – יש לי את הכסף לבוא לארץ ואפילו לישון במלון !!!!! פעם או פעמיים בשנה, לקנות אוטו ולשלוח את ילדי לחינוך פרטי. כואב, אבל פחות !.

    להגיב

  19. Posted by ראובן on אוקטובר 4, 2011 at 12:22 am

    האם עדיין יש טעם להגיב?

    למקרה שכן, אז ראשית, תודה על הפוסט המשובח, למדתי ממנו הרבה מאוד, יותר מכל מידע אחר שהגיע לתקשורת על הטענות נגד ההסכם.

    בכל זאת שאלה – בהקשר לעניין "לקיחת העבודה הביתה" – האם עניין התוספת הגלובלית של עשר שעות נוספות לא מכסה את זה? אם פספסתי משהו אני אשמח להסבר.

    להגיב

    • Posted by אלודאה on אוקטובר 4, 2011 at 10:53 am

      תמיד יש טעם להגיב!
      שמחה שפירשתי את ההסכם 🙂

      הסעיף אומר כך:
      רופאים מומחים בבתי חולים בדרגות 4 עד +7, למעט מנהלים, יהיו זכאים לתוספת גלובלית חודשית, שתשולם להם באופן קבוע מדי חודש, בגובה 10 שעות שיחושבו לפי מקדם 1.25 מערך השעה, וזאת כתמורה עבור עבודה, ככל שתידרש ממנו, של עד 10 שעות נוספות באותו חודש (להלן – "התוספת הגלובלית").התוספת הגלובלית אינה מהווה שכר לכל דבר ועניין ודינה כדין תשלום בעד עבודה נוספת.

      כלומר, רופאים מומחים מקבלים 10 שעות נוספות חודשיות בתעריף של 1.25 שעות, עבור כל עבודה עד 10 שעות נוספות. בחודש עבודה שבו יש 25 ימים (אנחנו מדברים על מחלקות קליניות – כולם עובדים ימי שישי), זה אומר בערך חצי שעה נוספת ביום. מנסיוני – אין מצב שבו רופא בפנימית עובד כל כך מעט שעות נוספות בחודש. לרוב אנחנו מדברים על שעה עד שעתיים לפחות בכל יום.

      לגבי לקיחת העבודה הביתה – השעות האלה לא משולמות אם האדם שהה מחוץ לכותלי בית החולים. קריאת מאמרים בעשר בלילה (חיוני לכל רופא) – לא משולמת, למשל. להגיד "טוב, אז שיקרא אותם בבית החולים" לא מתאים כיוון שאתה בעצם כובל את הרופא למקום עבודתו לשעות אינסופיות כמעט, כולל סופי שבוע (זמן מעולה להתעדכן בספרות).

      להגיב

  20. […] אחריו תלוש משכורת אליו צמוד מכתב המספר לנו בגאווה כי ההסכם החדש נכנס לתוקף! והוא בא לידי ביטוי כבר במשכורת ספטמבר! […]

    להגיב

  21. Posted by ראובן on דצמבר 6, 2011 at 3:11 pm

    שוב אני.

    אחרי שראיתי שמקבלים תשובות גם על תגובות באיחור ניכר, ומכיוון שכאמור הפוסט הזה לימד אותי על בעייתיות ההסכם יותר מכל מקור אחר, מותר לשאול מה דעתך על ההסכם הנוכחי?

    ממבט מבחוץ, לי זה נראה כאילו הושגו כל דרישות המתמחים והאוצר נחל מפלה מוחלטת, אבל בטח פספסתי משהו. האמנם?

    להגיב

    • Posted by אלודאה on דצמבר 6, 2011 at 9:43 pm

      הלוואי שהייתי יכולה לענות לך. עוד לא ראיתי את ההסכם החדש, ואני ניזונה רק ממה שפורסם בתקשורת. גם ההסכם הקודם הוצג כהישג אדיר למערכת הבריאות, וכולנו יודעים איך זה נגמר…
      ברגע שנקבל את פרטי ההסכם תהיה לי דעה.

      להגיב

להגיב על warlordkittens לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: