פרק שלושה-עשר, או – עוד ווש!

כצפוי, חזרנו היום ללה-בורז'ה. הפעם היינו חכמים יותר, קמנו מוקדם יותר (שבע וחצי לפנות בוקר!), התארגנו קצת מהר יותר, והגענו בול בזמן כדי לעמוד שעה בתור של ההסעה החינמית לאיזור התערוכה.

לא הצלחנו לעלות גם היום על ה Zero-G, מטוס שיודע לדמות נפילה חופשית. מסתבר שהכרטיסים לסיור במטוס אזלו מוקדם מאד. בתור פיצוי הלכנו להסתכל על כל תצוגות המטוסים שלא הספקנו לראות אתמול, כולל כמה מסוקים רוסים (הילדים נדבקו למסך ההדגמות ולא הסכימו לעזוב). אחרי שניתקנו את הילדים מהסרט המשכנו למצגת תלת-מימד של חברת אריאן. בזמן שחיכינו להתחלת המצגת מטוסים מוזרים עלו לאוויר. אחד מהם הוגדר כ"נמו" מכיוון שהיה כתום עם פס לבן, עד שהקטנה תיקנה אותי שלנמו יש שני פסים לבנים ולא רק אחד. אחרי הבושה הגדולה הזו היא אצה להתחבר עם ילד ארי טוב שהיה לפנינו בתור, והסיתה אותו לקיפוצים על שלט שעמד בצד בלי להפריע לאף אחד.

המצגת היתה מגניבה מאד, תלת מימד עשוי היטב, עם משקפיים קלים ולא מכבידים (חיוני למשקפופרים כמוני). אני לא מבינה למה אי אפשר להשתמש בטכנולוגיה הזו במקום בקטסטרופה שיש בסינמה סיטי. אבל אנחנו סוטים מהעיקר. מחדר התצוגה התגלה חדר חבוי שבו הוצגו שלושה משגרי אריאן – האריאן חמש הידוע (שמוצג בגודל טבעי במרכז מוזיאון התעופה והחלל), הווגה החדש והסויוז, שמסתבר שחברו לאחרונה לאריאן על מנת לנצל את כני השיגור שלהם בקו המשווה. הדגמים היו מדויקים, והילדים חגגו סביבם וסביב הצמחיה הטרופית מפלסטיק שסביבם.

איזור התצוגה של אריאן היה בין הטובים שראינו בלה-בורז'ה. הוא היה ברור, פשוט, הציג את ההישגים של החברה בצורה שלא הצריכה ידע בצרפתית, ובו זמנית נראה היי-טקי למשעי. על הדוכנים חילקו מידע בארבע שפות שונות לפחות, והנציגות היו פשוט חמודות. הן התענינו לדעת מאיפה אנחנו וכששמעו שנותר לנו עוד יום אחד בפאריז דחקו בנו להגיע לסקרה-קר ולמונמארטר. אחת מהן אפילו וידאה עבורינו באיזו תחנת מטרו עלינו לרדת כדי להגיע למוקד ההתרחשות. למונמארטר כבר לא נגיע, אבל חברת אריאן בהחלט קנתה מקום של כבוד אצלי ברשימת החברות. אם אי פעם אצטרך לשגר משהו לחלל – הם הראשונים שאפנה אליהם.

ביציאה מהביתן של אריאן נרשמה התרגשות קלה כשהגדול רץ והתרסק, מילולית, על פניו. נזק נגרם לאיזור המרפק הימני. כשהוא סיים לבכות ואני סיימתי לפזר את הדיילות שרצו לעזור לנו הוא ביקש ללכת לחובשים של לה-בורז'ה במקום לקבל את הפלסטר הסטנדרטי שיש לאמא שלו בתיק. בחדר החובשים גילינו הרבה מאד חובשים ומעט מאד עבודה. המסכנים שמחו כל כך לקבל איזשהו פצוע עד ששלושה מיד התנפלו על הילד ושניים עלי – אחד לקחת ממני פרטים והשני כדי לתרגם לראשון. היה משעשע מאד, והחובשים היו נחמדים מאד. הם אפילו הכינו לילד חבישה גדולה ומרשימה כמו שהוא ביקש, כך שכולם יצאו מרוצים.

המשכנו בשיטוט אקראי בין הביתנים עד שהוחלט ברוב קולות על הפסקת קרפ נוטלה. אלא שהתברר שבדוכן הקרפים אליו כיוונתי לא מוכרים רק קרפ עם נוטלה אלא עוד כמה מילויים לקרפים שעד היום לא הבחנו בהם, כי, נו, נוטלה. כל אחד בחר את מנת הכולסטרול שלו, והתיישבנו לנו באמצע השמש כדי לאכול. לארוחה הפריעו שני דברים – הראשון, שהתצוגה האווירית החלה מעט אחרי שהתיישבנו, מה שאומר – הפסקות תכופות בין הביסים כדי להתרשם ממטוסים שעושים דברים מוזרים באוויר. השני, שהקרפים היו ממש לא טעימים. מסתבר שצדקנו עד היום כשאכלנו רק נוטלה.

מצד שני, המקום התברר כמוצלח במיוחד. לידינו היה איזור מגודר היטב של חיל האוויר הצרפתי שהכיל מטוס יגואר (מטוס קרב שהסתובב ביוגוסלביה ומלחמת המפרץ המקורית, והוצא לגמלאות לאחרונה), ג'יפ כלשהו עם שני מקלעים, והמון צנחנים עם ציוד שרצו להסביר לכולם איך הכל עובד. בכניסה הקטנה חייכה אל נשות חיל האוויר שחילקו לכולם עלונים, ובתמורה קיבלה מחזיק מפתחות של חיל האוויר הצרפתי ונשיקה.

הגדול רץ אל הג'יפ, הקטנה אחריו. אני דוקא רצתי לצנחנים והצלחנו לתקשר בתערובת של אנגלית וצרפתית. אחד מהם התלהב כשהוא שמע שאנחנו מישראל. מסתבר שהצרפתים בדיוק קנו משהו-סופר-מגניב מאלביט. לכבוד הרכישה המגניבה קיבלנו סיכות של מיראז' 2000 שהוצמדו מיד לקופסה של המצלמה.

הגדול טיפס על הג'יפ, דיגמן תנוחות ליד המקלע ולאחר מכן נטש כדי לעמוד בתור ליגואר, שהיה ארוך מספיק בשביל התפרצות זעם של הקטנה, הליכה לשירותים (רק אני), הליכה לשירותים (עם הקטנה), עוד התפרצות זעם, מריבה בין הילדים והפרדת כוחות משמחת. בין לבין היו שבעה מטוסים מגניבים שהפגינו יכולת שפיכת עשן בצבעי הדגל הצרפתי בשמי לה-בורז'ה. למרות הכל הצלחנו להגיע לתא, ואף להתיישב בו ולהעמיד פנים שאנחנו מחסלים המון אנשים רעים. ביציאה הילדים קיבלו סיכות של ראפל – המטוס הכי חדש-חדיש-ומחודש של חיל האוויר הצרפתי.

היעד האחרון היה חנות המתנות של המוזאון. כזכור, החנות היתה יעד אטרקטיבי במיוחד בביקור הקודם שלנו. נכנסנו לרצף הביתנים שמהווה את מוזאון התעופה והחלל ונעצרנו. מישהו הגיע מתישהו ומילא את כל המוזאון בהמון המון מטוסים מגניבים! עוד יותר מגניבים מאלו שראינו בפעם הקודמת! רק המשך השיטוט פתר את התעלומה – מסתבר שבפעם הקודמת, כשחשבנו שנשאר לנו אולי עוד חדר אחד להשלים – טעינו. נשארו עוד המון. והם מגניבים ומלאים במטוסים. כל כך מלאים במטוסים שבאחד מהם הגדול פלט פתאום, "אני לא יכול לראות יותר מטוסים! נמאס לי!" נבהלתי, כי חשבתי שהוא חולה, או, אתם יודעים, הוחלף על ידי חייזרים, אבל אז הבנזוג הרגיע אותי שמדובר בבדיחה ששניהם רקחו ביחד כדי לבדוק איך אגיב להצהרה כזו.

חנות המוזאון התגלתה כעמוסה בהרבה ממה שזכרתי. קחו כמה מאות-אלפי אנשים שמגיעים במיוחד לכנס אווירי, הכפילו אותם בעובדה שזה יום שבת ולפיכך הרבה אנשים בחופש, והוסיפו לכך את האנשים שסתם משוטטים להם בין מדפים בשביל התענוג ותקבלו חנות גדולה, צפופה ומיוזעת. ממש לא המקום החביב והרגוע שזכרתי. מסקנה – כאשר מגיעים לחנות מגניבה וריקה, אפילו אם מתכננים לחזור אליה בהמשך, קנו את הדברים באותו רגע כי אחרת תאלצו לעמוד בתור של שעה. מנסיון. העיקר – הקטנה קיבלה דובי טייס והגדול קיבל מטוס. הוריי.

חזרנו הביתה שמחים ומאושרים, ואפילו לא עמדנו בתור להסעה כי הבנזוג הוציא אותנו לפני הלחץ הגדול, כאשר סוגרים את המקום וכולם מתנקזים לאותה תחנת אוטובוס. הגענו כל כך מוקדם לדירה, למעשה, שהילדים אפילו הספיקו לנצח כמה זומבים לפני השינה.

מחר יום אחרון בפאריז, ואני כבר מכינה תוכניות לפעם הבאה.

לא, התמונה לא הפוכה. זה המטוס.

ולפינתנו – דברים שאכלנו היום!

טוסט עם רוקפור שהתחבאה במקרר, שאריות פסטה מאתמול, קפה, תפוחי עץ אדומים, תפוחי עץ ירוקים, קרפ עם גבינה, האם וביצה, קרפ עם גבינה, האם ופטריות מוקרמות, קרפ עם גבינה וטונה, קרפ רק עם גבינה (רק מכיוון שהקטנה נתנה בו נגיסה אחת הוא נכנס לרשימה הזו), קולה, מיץ תפוזים מעובד מאד, שלושה קרפים עם נוטלה, קרטיב כתום (לא ידוע הטעם), שאריות פסטה מאתמול, שאריות פסטה מאתמול עם קרם פרש ורוקפור, פטריות.

שימו לב שאין יין היום – השילוב של יום בשמש ואלכוהול לא נשמע לאף אחד כרעיון טוב.